Tuesday, July 6, 2010

Abu pembohong

Abu seorang budak yang suka bercakap bohong dan mencuri. Dia selalu tidak mengaku yang dia telah mencuri barang seseorang. Pada hari Rabu yang lalu,Cikgu Azmi sedang menjalankan kelas latihan jasmani di padang sekolah.'

"Aduh! Sakitnya perut aku!" Jerit Abu. Dia terus memberitahu Cikgu Azmi yang dia sakit perut. "baiklah, pergi duduk di bawah pokok itu." Abu pun duduk di bawah pokok itu dan membaca buku ceritanya. Apabila kelas latihan jasmani bermula, Cikgu Azmi menyuruh kawan-kawan Abu yang lain berlari-lari anak di padang dua kali. Kwan-kawan Abuberasa letih sekali. Cikgu Azmi pun menyuruh mereka berehat. Apabila mereka sedang berehat, loceng berbunyi dan tiba masanya untuk pulang.

Apabila kawan-kawan Abu telah pulang, Amir sibuk mencari dompetnya di dalam beg. Amir berasa hairan,"Mana pergi dompet aku? Mesti Abu yang mengambilnya." Amir terus menuju ke arah Abu. "Abu! Mana dompet aku?" tanya Amir. "Saya tidak mengambilnya!" jerit Abu. Tiba-tiba mereka berdua bertengkar. Amir berasa sangat marah. Dia menjerit kepada Abu, "Jangan cakap bohong! Awak yang mengambil dompet saya!"
Mereka bertengkar dengan kuatnya sehingga Cikgu Azmi mendengar dan memarahi mereka berdua. Cikgu Azmi menanya Abu dan Amir mengapa mereka bertengkar. Abu kata dia tidak ambil dompet Amir semasa kelas latihan jasmani dijalankan. Tetapi Amir menuduh Abu mengambilnya kerana dia membacab buku ceritanya di sebelah beg Amir. Cikgu Azmi tahu yang Abu sedang bercakap bohong kerana mukanya nampak takut. Akhirnya, Cikgu Azmi memeriksa kocek. Abu berasa takut. Cikgu Azmi pun memarahi Abu kerana mencuri. Abu meminta maaf kepada Amir dan Berjanji tidak akan mencuri lagi.




No comments:

Post a Comment